Wat te verwachten van protontherapie voor prostaatkanker?

Protontherapie is een soort bestralingsbehandeling die artsen gebruiken om vele soorten kanker te behandelen, waaronder prostaatkanker. Het kan worden gebruikt als de belangrijkste therapie voor soorten kanker, maar wordt vaak gecombineerd met andere behandelingen.

Voordelen van protonentherapie voor prostaatkanker

Conventionele bestraling wordt ook wel fotonenbehandeling genoemd, wat anders is dan protonentherapie.

Bij conventionele bestralingsbehandelingen worden hoogenergetische röntgenstralen gebruikt om kankercellen in de prostaat te richten en te vernietigen. Röntgenstralen kunnen echter gezond weefsel beschadigen wanneer ze door uw lichaam gaan. Dit kan leiden tot complicaties in nabijgelegen organen zoals de blaas en het rectum.

Bij protonentherapie wordt straling afgegeven in protonenbundels. Het belangrijkste verschil met röntgenstralen is dat protonenstralen stoppen zodra ze hun energie aan het doelwit hebben geleverd.

Door protonentherapie te gebruiken, kunnen artsen prostaatkanker nauwkeuriger en met een grotere intensiteit aanpakken met minder risico op beschadiging van het omliggende weefsel.

EEN Vergelijkende studie 2020 ontdekte dat mensen die protontherapie hadden ondergaan een significant lager risico op lichamelijke complicaties hadden in vergelijking met degenen die traditionele fotonentherapie kregen.

Wie is een goede kandidaat voor deze procedure?

Iedereen die bestralingstherapie kan krijgen, kan protonentherapie krijgen. Protontherapie kan worden gebruikt als primaire behandeling voor prostaatkanker in een vroeg stadium of als onderdeel van een totaal behandelplan voor prostaatkanker. Het is ook een effectieve behandeling voor mensen die bekkenbestralingstherapie nodig hebben na eerdere therapieën.

Protontherapie versus andere behandelingen

Welke behandeling u moet ondergaan, is niet zo eenvoudig als het vergelijken van protonentherapie met chemotherapie, chirurgie of hormoonbehandelingen. Elk dient een specifiek doel.

Uw behandeling zal voor een groot deel afhangen van hoe agressief de kanker is en het stadium bij diagnose. Andere dingen om te overwegen zijn:

• eerdere behandelingen
  • leeftijd
  • andere gezondheidsproblemen die bepaalde behandelingen kunnen verstoren

Protontherapie is duurder en niet overal verkrijgbaar. Uw arts zal bij het aanbevelen van een behandeling naar het totaalbeeld kijken.

Bestralingstherapie

Protontherapie kan gewoon zijn even effectief als conventionele bestralingstherapie. Een voordeel is dat het minder snel andere organen beschadigt. Het produceert ook minder bijwerkingen dan bestralingstherapie, chemotherapie of hormoontherapie. Protontherapie kan worden gebruikt als eerstelijnstherapie of samen met andere behandelingen.

Onderzoek naar de effectiviteit van protonentherapie staat echter nog in de kinderschoenen en langetermijngegevens ontbreken nog.

Chirurgie

Als de kanker zich niet buiten de prostaat heeft verspreid, chirurgie is een veel voorkomende behandelingskeuze. Chirurgen kunnen het kankerweefsel verwijderen via een open incisie in de buik of het perineum, het gebied tussen de anus en het scrotum.

Indien mogelijk kunnen ze ook een laparoscopie uitvoeren, een minder invasieve vorm van chirurgie. Deze procedure maakt gebruik van kleine camera’s, een apparaat dat een laparoscoop wordt genoemd, en kleine hulpmiddelen om kankerweefsel te verwijderen met minimale incisies.

Normale activiteiten kunnen binnen enkele weken worden hervat. Bijwerkingen kunnen zijn: urine-incontinentie en seksuele disfunctie.

Hormoontherapie

Hormoontherapie kan mannelijke hormonen verminderen die prostaatkanker voeden. Een arts zal dit meestal aanbevelen wanneer kanker zich buiten de prostaat heeft verspreid of wanneer prostaatkanker terugkeert nadat u andere behandelingen heeft ondergaan. Het is ook een optie als er een hoog risico is dat de kanker terugkomt, of het kan worden gebruikt om de tumor vóór bestraling te verkleinen.

Bijwerkingen van hormoontherapie zijn onder meer:

• seksuele disfunctie
  • verlaagd libido
  • krimp van testikels en penis
  • opvliegers
  • bot dunner worden
  • verlies van spiermassa

Chemotherapie

Chemotherapie is geen standaardbehandeling voor prostaatkanker in een vroeg stadium. Het kan echter een optie zijn als de kanker zich buiten de prostaat heeft verspreid en de hormoonbehandeling niet werkt.

Chemotherapie is onwaarschijnlijk om prostaatkanker te genezen, maar het kan de progressie vertragen. Enkele mogelijke bijwerkingen zijn:

• vermoeidheid
  • misselijkheid
  • haaruitval

Hoe bereid ik me voor op protonentherapie?

Protontherapiefaciliteiten zijn: groeiend in aantal, maar de behandeling is nog niet overal beschikbaar. Uw arts kan u laten weten of er een protonenbehandelcentrum bij u in de buurt is. Als dat zo is, zijn er een paar dingen om van tevoren over na te denken.

Volgens Macmillan Cancer Support betekent behandeling meestal 5 dagen per week gedurende maximaal 8 weken. Deze tijdlijn is vergelijkbaar met conventionele bestralingstherapie. Hoewel de eigenlijke behandeling met protontherapie slechts enkele minuten duurt, moet u waarschijnlijk 45 minuten tot een uur blokkeren voor de hele procedure. Stralingscentra zijn meestal in staat om uw schema te omzeilen.

Voordat u met de behandeling begint, heeft u een eerste consult zodat het bestralingsteam een ​​plan kan maken voor toekomstige bezoeken. Ze zullen precies bepalen hoe u tijdens de therapie moet worden gepositioneerd door een reeks afbeeldingen en andere gegevens te gebruiken.

Therapie kan het gebruik inhouden van iets dat bekend staat als een aangepast immobilisatieapparaat. Dit zijn afgietsels, wiegen en andere steunen die u tijdens de therapie stil houden. Deze kunnen gemaakt zijn van plastic, schuim of andere materialen.

Deze apparaten zijn nodig om ervoor te zorgen dat protonen precies worden afgeleverd om uw vooruitzichten te verbeteren.

Voor de behandeling, een arts mag invoegen een hydrogel-spacer tussen de prostaat en het rectum om een ​​extra beschermingslaag tegen stralingseffecten te bieden.

Hoe ziet de procedure eruit?

Aangezien het afleveren van de protonen aan de kankercellen het doel van de therapie is, wordt er voor elke sessie veel tijd besteed aan het positioneren van uw lichaam en het afstellen van de apparatuur.

Je moet volkomen stil blijven zitten terwijl de protonenstraal wordt afgeleverd, maar het duurt slechts ongeveer 1 tot 3 minuten. Het is niet-invasief en je voelt er niets van. U kunt meteen vertrekken en uw normale activiteiten voortzetten.

Protontherapie met potloodstraalscanning

Potloodstraalscannen is een van de meest gebruikelijke manieren om protonentherapie voor prostaatkanker toe te dienen. Een andere veelgebruikte methode is dubbelverstrooide bundeltherapie.

Met pencil beam scanning protontherapie kunnen medische professionals de protonenbundels in grotere mate manipuleren en focussen. Dit resulteert in een preciezere stralingsdosis dan bij therapie met dubbele verstrooiing, waardoor het omliggende weefsel nog meer wordt gespaard.

Het verschil in uitkomsten is echter minimaal, volgens huidige literatuur.

Zijn er bijwerkingen?

Bijwerkingen kunnen zijn vermoeidheid en roodheid van de huid of pijn op de plaats waar u werd behandeld. U kunt ook problemen hebben met incontinentie of gastro-intestinale bijwerkingen. Erectiestoornissen zijn een ander risico van bestraling.

Is protonenbundeltherapie veiliger dan andere opties?

Door de geconcentreerde aard van de bestraling bij protonentherapie zijn er doorgaans minder bijwerkingen dan bij conventionele bestralingstherapie. Dat komt omdat er minder schade is aan gezond weefsel rond de tumor.

Mensen die protonentherapie ondergaan, hebben mogelijk een significant lager risico op complicaties op korte en lange termijn in vergelijking met mensen die traditionele fotonentherapie krijgen. onderzoeksstudie. Deze bevindingen tonen een tweederde vermindering van bijwerkingen in de 90 dagen na de behandeling, evenals een significant verminderd risico op problemen met bewegen en het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

Er ontbreken echter langetermijngegevens over de veiligheid van protonenbundeltherapie. Bovendien is het huidige onderzoek vanwege de hoge kosten van de behandeling beperkt in termen van demografie.

Herstellend van de behandeling van prostaatkanker

Als u een eerstelijnsbehandeling heeft ondergaan maar nog steeds kanker heeft, zal uw arts uw behandeling dienovereenkomstig aanpassen.

Na een operatie, bestraling of chemotherapie bent u mogelijk kankervrij. U moet echter nog steeds worden gecontroleerd op tekenen van terugkeer van kanker. Als u hormoontherapie heeft gebruikt, moet u dit mogelijk ook blijven doen.

Periodieke tests op prostaatspecifiek antigeen (PSA) kunnen helpen om de effectiviteit van hormoontherapie te bepalen. Het patroon van PSA-niveaus kan ook helpen controleren op herhaling.

Het proces van herstel is voor iedereen anders. Veel van het herstel hangt af van het stadium van de diagnose en de mate van behandeling. Ook uw leeftijd en algemene gezondheid spelen een rol. Uw arts zal al deze factoren in overweging nemen om u een idee te geven van wat u kunt verwachten, waaronder:

• het rooster voor vervolgexamens en toetsen
  • hoe om te gaan met bijwerkingen op korte en lange termijn
  • dieet en andere aanbevelingen voor levensstijl
  • tekenen en symptomen van herhaling

Protontherapie is een nieuwere behandeling voor prostaatkanker met mogelijk minder bijwerkingen dan andere behandelingen, maar het is duurder en niet zo gemakkelijk verkrijgbaar. Vraag uw arts of protonentherapie een goede optie voor u is.