Wat is het verschil tussen ethyl- en isopropylalcohol?

ethylalcohol versus isopropylalcohol, vrouw die handdesinfecterend middel aanbrengt
Getty Images/valentinrussanov

Als u naar de achterkant van uw fles handdesinfecterend middel kijkt, ziet u waarschijnlijk ethyl- of isopropylalcohol bij de ingrediënten.

Beide soorten alcohol kunnen effectief zijn in het doden van ziektekiemen en worden in de gezondheidszorg gebruikt als ontsmettingsmiddelen en antiseptica. Studies hebben aangetoond dat beide alcoholen het meest effectief zijn in het doden van ziektekiemen wanneer ze worden verdund met water tot ongeveer 70 procent.

Wanneer u een handdesinfecterend middel koopt, moet u het etiket controleren om er zeker van te zijn dat het minimaal 60 procent van beide soorten alcohol bevat. Mogelijk ziet u ethylalcohol ook vermeld als ethanol of gewoon “alcohol.”

Isopropylalcohol kan ook worden weergegeven als “2-propanol” op etiketten.

Blijf lezen om te leren hoe ethyl- en isopropylalcohol verschillen en welke effectiever is.

Is ethylalcohol hetzelfde als isopropylalcohol?

Ethyl en isopropylalcohol zijn moleculair vergelijkbaar, maar hebben verschillende chemische structuren.

In de chemie is de definitie van alcohol een organisch molecuul dat een hydroxylgroep bevat gebonden aan een verzadigd koolstofatoom. Een hydroxylgroep is een zuurstofmolecuul gebonden aan waterstof, geschreven als -OH.

Ethylalcohol

Ethylalcohol, ook wel ethanol genoemd, is de meest bekende alcohol. Het is het soort alcohol dat mensen consumeren in alcoholische dranken. De chemische structuur van ethanol is C2H5OH.

Ethylalcohol wordt van nature geproduceerd door gisten wanneer ze suikers fermenteren. Het wordt niet alleen in dranken geconsumeerd, maar wordt ook medisch gebruikt als een antiseptisch en desinfecterend middel.

Ethylalcohol is een veel voorkomende toevoeging aan motorbrandstoffen. Meer dan 98 procent van de benzine in de Verenigde Staten bevat ethylalcohol.

Isopropylalcohol

Isopropylalcohol wordt ook vaak “ontsmettingsalcohol” genoemd. De moleculaire structuur bevat nog een koolstof- en twee waterstofmoleculen meer dan ethylalcohol. De formule is geschreven als C3H7OH.

Net als ethanol wordt het vaak gebruikt als een antiseptisch en desinfecterend middel. Het wordt ook gevonden in lotions, cosmetica en gezichtsreinigers.

Ethyl versus isopropylalcohol in handdesinfecterend middel

De CDC beveelt aan een handdesinfecterend middel te kiezen dat ten minste 60 procent ethyl- of isopropanolalcohol bevat en producten te vermijden die minder dan 60 procent bevatten. Beide soorten alcohol kunnen bacteriën, virussen en andere ziektekiemen doden die u ziek kunnen maken.

Ethylalcohol is effectief in het doden van een groot aantal virussen, maar dit omvat niet: hepatitis A of poliovirus.

Isopropylalcohol is niet zo effectief tegen een klasse virussen die niet-omhulde virussen worden genoemd, maar is effectief in het doden van omhulde virussen.

Het virus dat COVID-19 veroorzaakt, is een omhuld virus. Beide soorten alcohol zijn effectief in het doden, maar ethyl kan effectiever zijn.

Ethyl versus isopropylalcohol voor de gezondheid van de huid

EEN 2017 studie vergeleken de effecten van drie soorten alcohol op de gezondheid van de huid. De onderzoekers ontdekten dat isopropylalcohol en n-propanol aanzienlijke schade toebrachten aan de conditie en functie van de huid, maar ethylalcohol niet.

Ze concludeerden dat ethanol de beste alcohol is om op je huid aan te brengen, vooral als je het vaak gebruikt.

Moet u ethyl- of isopropylalcohol gebruiken voor baby’s en kinderen?

Handdesinfecterende middelen die isopropyl of ethylalcohol bevatten, zijn bij correct gebruik niet gevaarlijk voor kinderen of baby’s. Maar zelfs kleine hoeveelheden drinken kan leiden tot alcoholvergiftiging, dus de FDA raadt aan ze alleen aan kinderen onder de 6 jaar te geven onder toezicht van een volwassene.

De FDA merkt ook op dat u zich geen zorgen hoeft te maken als uw kind zijn handen likt of met zijn handen eet na het aanbrengen van handdesinfecterend middel.

Ethyl versus isopropylalcohol als schoonmaakproduct voor thuis

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)ethyl wordt over het algemeen als superieur beschouwd aan isopropylalcohol, maar beide soorten alcohol zijn effectief in het doden van griep- en verkoudheidsvirussen.

EEN studie 2021 gepubliceerd in The Journal of Hospital Infection ontdekte dat isopropyl- of ethylalcohol in concentraties van 62 tot 80 procent zeer efficiënt was in het desinfecteren van oppervlakken van het virus dat COVID-19 veroorzaakt.

Andere verschillen tussen ethylalcohol en isopropylalcohol

Ethylalcohol is veilig voor consumptie in kleine hoeveelheden wanneer het wordt geconsumeerd in alcoholische dranken. Maar alcohol is gekoppeld aan tal van negatieve gezondheidseffecten en overconsumptie van ethyl kan leiden tot alcoholvergiftiging.

Het drinken van isopropylalcohol is uiterst gevaarlijk en kan gemakkelijk leiden tot alcoholvergiftiging. Het is ongeveer twee keer zo krachtig als ethylalcohol. Naar schatting is ongeveer 250 milliliter (8,5 fluid ounce) dodelijk voor de mens. In sommige gevallen kan slechts 100 milliliter (3,4 fluid ounce) dodelijk zijn.

Wat is de meest effectieve oplossing voor alcoholconcentratie?

Een concentratie van ongeveer 70 procent isopropanol of ethylalcohol is het meest effectief voor het doden van ziektekiemen.

Over het algemeen zijn oplossingen met 60 tot 90 procent water effectiever in het doden van virussen dan oplossingen met concentraties buiten dit bereik. Zwakkere concentraties zijn merkbaar minder effectief omdat er minder alcohol in contact komt met ziektekiemen.

Hogere concentraties kunnen minder effectief zijn omdat er niet genoeg water is. Water is nodig om de contacttijd met virussen te verlengen en de verdamping te vertragen.

Waarom werkt alcohol als een antiseptisch en desinfecterend middel?

Alcohol vernietigt ziektekiemen door vetten en eiwitten af ​​te breken die ze nodig hebben om te overleven.

Het exacte mechanisme van het vermogen van isopropylalcohol om ziektekiemen af ​​te breken is niet bekend, maar men denkt dat het eiwitten en het DNA afbreekt dat virussen, bacteriën en andere ziektekiemen nodig hebben om te overleven. Er wordt ook gedacht dat het het vet en eiwit oplost waaruit hun beschermende buitenmembraan bestaat.

Ethanol doodt ziektekiemen op een vergelijkbare manier, door hun essentiële vetten en eiwitten af ​​te breken die ze nodig hebben om te overleven.

Meenemen

Ethylalcohol en isopropylalcohol worden vaak gebruikt als ontsmettingsmiddelen en antiseptica. Beide alcoholen zijn effectief in het doden van ziektekiemen bij gebruik in concentraties van meer dan 60 procent, maar er zijn aanwijzingen dat ethylalcohol minder schadelijk is voor uw huid.

Het is uiterst gevaarlijk om producten te drinken die beide soorten alcohol bevatten en die niet bedoeld zijn voor menselijke consumptie. Als uw kind handdesinfecterend middel drinkt, moet u onmiddellijk medische hulp inroepen.